CT ontwikkeling
CT ontwikkeling
  • home
  • over ons
    • het CT verhaal
    • onze aanpak
    • ons team
    • partners
  • diensten
    • tijdelijk management
    • ontwikkeling van organisaties
      • integrale bedrijfsvoering
      • vlootschouw en social due dilligence
    • ontwikkeling van teams
      • trainingen en workshops
        • Wat is DISC? En wat kun je ermee?
        • Wat is LIFO? En wat kun je er mee?
      • procesmanagement en continu verbeteren
      • zelforganisatie in teams
      • Het Goede Gesprek
    • individuele ontwikkeling
      • coaching
      • assessment
    • eerstelijnsacademie
  • nieuws en projecten
    • projecten selecteren
    • overzicht projecten
    • nieuws en achtergronden
  • ct. in de maatschappij
    • nieuws
    • Vodafone for Good
  • klantervaringen
    • klantervaringen organisaties
    • klantervaringen medewerkers
  • contact
    • contact met de ct.groep
    • Cookiebeleid (EU)

De LIFO® methode

De LIFO® methode richt zich op gedragsstijlen. De methode is ontwikkeld voor het bedrijfsleven en pragmatisch van aard: het gaat er niet om hoe men aan dat gedrag komt, maar om hoe men het vormgeeft in zijn handelen en zijn contact met anderen. Ten grondslag aan het gedrag liggen waarden, behoeften en doelen. Het is dus geen persoonlijkheidstest.

Ieder mens heeft van de verschillende LIFO® gedragsstijlen wel één of meerdere kenmerken, maar men heeft doorgaans een voorkeursgedragsstijl. Deze stijl heeft voor de persoon in kwestie succes gehad in het verleden en is ingeslepen, waardoor men er in de toekomst snel naar terug zal grijpen.

De basisstijlen

De LIFO® gedragsmethode omvat 4 basisgedragsstijlen ook basisoriëntaties genoemd:

  • Steungevend/Opgevend (gebaseerd op overtuigingen)
  • Beheersend/Overheersend (gebaseerd op actief sturen)
  • Behoudend/Afhoudend (gebaseerd op rationele afwegingen)
  • Meegevend/Weggevend (gebaseerd op mensen verbinden)

De voorkeurgedragsstijl

De gedragsmethode is niet normatief en gaat uit van kwaliteiten. De omschrijvingen in de methode zijn dan ook positief, wat het makkelijk maakt om er met elkaar van gedachten over te wisselen. Het gaat ook niet om welke werkstijl men het minste in voorraad heeft, maar welke sterke punten iemand heeft. Daarbij geldt wel dat de grootste kracht ook de grootste valkuil is. Mensen (en hun omgeving) hebben vaak het meeste last van het excessieve gebruik van hun sterkste werkstijl.
Om te weten welke voorkeursgedragsstijl iemand heeft, wordt een digitale of papieren LIFO® vragenlijst persoonlijke gedragsstijlen ingevuld met als resultaat de eigen LIFO® scores. Op basis hiervan kan een persoonlijke LIFO® profielbeschrijving worden gemaakt, die de licentiehouder vervolgens inzicht biedt in het voorkeursgedrag van zijn klant/deelnemer/coachee in verschillende situaties. In deze individuele profielbeschrijving komt ook naar voren welke hulpstijl men heeft en wat de minst geprefereerde gedragsstijl is.

De uitkomst geeft inzicht in hoe men handelt onder gunstige omstandigheden, maar ook in omstandigheden van conflict en stress. Daarbij krijgt men inzicht in hoe een persoonlijke kwaliteit mogelijk ook een zwakte wordt als men erin doorschiet, de zogenoemde ‘sterkte zwakte paradox’. Ook het inzicht van hoe gedrag door anderen geïnterpreteerd wordt werkt verhelderend en schept meer mogelijkheden om effectiever samen te werken.

https://www.ctgroep.nl/wp/wp-content/uploads/2019/10/meerwaarde-van-de-lifo®-methode-voor-uw-organisatie.mp4
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren en doen daar verder geen andere dingen mee. Uw privacy gaat bij ons voor alles.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}