WAT HEB JE NODIG OM DIT WERK TE DOEN?
“Ik houd het niet meer vol met deze manier van werken!”
“Wij zijn helemaal klaar met het van boven af nieuwe dingen bedenken, terwijl er met de dingen die wij graag willen niets gedaan wordt”
“Wij hadden in het team al lang het antwoord op deze vraag, maar we moesten wachten tot de hele organisatie daar klaar voor was.”
In de zorg hebben we last van een hoge werkdruk en een groot ziekteverzuim. Corona maakt goed duidelijk hoe ontzettend belangrijk zorgprofessionals in onze samenleving zijn. En hoe gepassioneerd ze zijn voor het uitoefenen van hun vak. Ze voelen zich nu vaak niet serieus genomen en hebben daardoor het idee machteloos te zijn in hun werk. In een aantal landelijke onderzoeken blijkt, dat dit de grootste reden is om de zorg te verlaten, en niet het salaris. Daardoor raken medewerkers gedemotiveerd en verlaten in grote getale hún vak. Terwijl iedereen zo ontzettend hard nodig is: nu en in de toekomst.
Laat professionals zelf aan het woord
Zorgprofessionals zélf weten als geen ander waar het anders moet en hoe het beter kan. Om hun behoeften, grieven, dromen en wensen écht te leren kennen en de juiste vertaling naar acties te maken, is meer nodig dan een personeelstevredenheidsenquête of een jaarlijks individueel functioneringsgesprek. Het gaat erom teams aan het woord te laten over: “Wat heb je nodig om dit werk te doen?” Wij noemen dit “Hetr Goede Gesprek”:
Het Goede Gesprek: hoe voer je dat?
Om de échte onderwerpen op tafel te krijgen is een vertrouwelijke, veilige en empathische sfeer nodig. Een positieve, interactieve en visuele werkvorm waarmee wensen en behoeften expliciet en concreet worden. Met gespreksleiders die luisteren, die open vragen stellen, die op hun handen kunnen zitten en die helpen bij de vertaling naar concrete acties.
Waarom wordt er dan niet meer op deze manier gewerkt?
Er wordt veel gesproken op de werkvloer. Helaas nog weinig op deze manier. Zorgorganisaties staan onder grote spanning. Dat betekent dat er in teams vooral vaak op incidenten gestuurd kan worden. Het ad hoc problemen oplossen krijgt zo prioriteit boven het gezamenlijk werken aan oplossingen. En juist verbinding met elkaar en met de organisatie is nodig om een prettig werkklimaat te scheppen. Samen kunnen werken aan houdbare oplossingen en je gehoord voelen als medewerker zijn essentieel om je mensen te behouden voor de organisatie
Succesvol samenwerken begint bij jezelf
Succesvol samenwerken begint bij jezelf. Weten wat je wilt, weten waar je goed in bent en waar je aan wilt werken samen met je team is de start van alles. In het Goede Gesprek komen deze elementen samen.
Trots en werkelijke steun
Onze ambitie is om onderscheidend werkgeverschap en duurzame arbeidsrelaties te realiseren in de zorgsector. Door bestuurders bewust te maken van de noodzaak om het Goede Gesprek aan te gaan binnen het team, om zo de focus te leggen op de mensen, die de zorg draaiend houden. Geen instrumenten of quick fixes. En vooral geen top down benadering.
Samen stilstaan bij wat nodig is, juist nu! Zodat we mogelijk maken dat het werken in de zorg weer aantrekkelijk wordt en professionals het gevoel (terug) krijgen dat ze werkelijk gesteund en gewaardeerd worden en dat er werkelijk naar ze geluisterd wordt.
Aandacht is een investering met hoog rendement
Voor het Goede Gesprek in organisaties werken wij samen met Meridio. Wij weten uit ervaring dat deze aanpak een heel hoog rendement voor organisaties oplevert. Meer plezier in het werk, minder ziekteverzuim, hogere productiviteit, minder uitstroom. Dat willen wij samen met werkgevers én professionals in de zorg gaan doen.